Tariquidar (XR9576)

Katalog-Nr.S8028 Charge:S802803

Drucken

Technische Daten

Formel

C38H38N4O6

Molekulargewicht 646.73 CAS-Nr. 206873-63-4
Löslichkeit (25°C)* In vitro DMSO 5.6 mg/mL (8.65 mM)
Water Insoluble
Ethanol Insoluble
In vivo (Lösungsmittel einzeln und der Reihe nach zum Produkt hinzufügen.)
Homogeneous suspension
CMC-NA
≥5mg/ml Taking the 1 mL working solution as an example, add 5 mg of this product to 1 ml of CMC-Na solution, mix evenly to obtain a homogeneous suspension with a final concentration of 5 mg/ml.
Clear solution
5%DMSO Corn oil

Validiert von Selleck Labs. Sollten Sie Anpassungen an dieser Formulierung benötigen, wenden Sie sich an unser Vertriebsteam für kundenspezifische Tests.

0.280mg/ml (0.43mM) Taking the 1 mL working solution as an example, add 50 μL of 5.6 mg/ml clear DMSO stock solution to 950 μL of corn oil and mix evenly. The mixed solution should be used immediately for optimal results. 
* <1 mg/ml bedeutet schwer löslich oder unlöslich.
* Bitte beachten Sie, dass Selleck die Löslichkeit aller Verbindungen intern testet und die tatsächliche Löslichkeit geringfügig von veröffentlichten Werten abweichen kann. Dies ist normal und ist auf geringfügige Batch-zu-Batch-Variationen zurückzuführen.
* Versand bei Raumtemperatur (Stabilitätstests zeigen, dass dieses Produkt ohne Kühlmaßnahmen versendet werden kann.)

Vorbereitung von Stammlösungen

Biologische Aktivität

Beschreibung Tariquidar ist ein potenter und selektiver nichtkompetitiver Inhibitor von P-Glykoprotein mit einem Kd von 5,1 nM in der CHrB30-Zelllinie, der die Arzneimittelresistenz in MDR-Zelllinien umkehrt. Phase 3.
Ziele
P-gp
(CHrB30 cells)
5.1 nM(Kd)
In vitro

Tariquidar zeigt eine hochaffine Bindung an P-gp mit einem Bmax von 275 pmol/mg. Diese Verbindung zeigt eine nicht-kompetitive Interaktion mit den P-gp-Substraten. Es erhöht die Steady-State-Akkumulation dieser Zytotoxika in CHrB30-Zellen auf Werte, die in nicht-P-gp-exprimierenden AuxB1-Zellen beobachtet werden, mit einer EC50 von 487 nM. Diese Chemikalie ist in der Lage, die Vanadat-sensitive ATPase-Aktivität von P-gp um 60-70% zu hemmen, mit potenten IC50-Werten von 43 nM. Bei höheren Konzentrationen kann es andere Resistenzmechanismen hemmen. 1 µM dieser Verbindung hebt die ABCG2 (BCRP)-vermittelte Resistenz gegen Camptothecine in vitro auf. Es verstärkt die Zytotoxizität mehrerer Medikamente, einschließlich Doxorubicin; eine vollständige Umkehr der Resistenz wird in Gegenwart von 25-80 nM dieser Chemikalie erreicht. In MC26, einer murinen Kolonkarzinom-Zelllinie mit intrinsischer Chemoresistenz, ist die Doxorubicin-IC50 in Gegenwart von 0,1 µM dieser Verbindung fünfmal niedriger (36 vs. 7 nM). In murinen Mammakarzinom-, humanen kleinzelligen Lungenkarzinom- und humanen Ovarialkarzinom-Zelllinien mit erworbener Chemotherapieresistenz (EMT6/AR1.0, H69/LX4 und 2780 AD) ist die In-vitro-Doxorubicin-IC50 in Gegenwart von 0,1 µM dieser Chemikalie 22-150-fach niedriger. Die P-gp-Hemmung bleibt 23 Stunden nach der Entfernung aus dem Kultursystem bestehen. Es stellte die Zytotoxizität von Doxorubicin im National Cancer Institute (NCI)/ADRRES multizellulären Tumorsphäroidmodell wieder her, das von der MCF7WT Brustkrebszelllinie abgeleitet wurde.

In vivo

Tariquidar (2-8 mg/kg p.o.) verstärkt nachweislich signifikant die Antitumoraktivität von Doxorubicin (5 mg/kg, i.v.) gegen MC26-Mauskolonkarzinome in vivo. In menschlichen Karzinom-Xenotransplantaten stellte die gleichzeitige Verabreichung dieser Verbindung (6-12 mg/kg p.o.) die Antitumoraktivität gegen zwei hochresistente MDR-menschliche Tumor-Xenotransplantate (2780AD, H69/LX4) in Nacktmäusen vollständig wieder her.

Protokoll (aus Referenz)

Kinase-Assay:

[1]

  • Steady-State-Arzneimittelakkumulationsassay

    Zellen werden in einem Reaktionsvolumen von 1 ml für 60 min bei 37 °C unter 5% CO2 inkubiert, um den Steady-State zu erreichen. Die Wirkung der Modulatoren XR9576 auf die [3H]-Ligandenakkumulation wird im Konzentrationsbereich von 10-9 - 10-6 M untersucht. Diese Verbindung wird aus einer DMSO-Stammlösung zugegeben, die eine finale Lösungsmittelkonzentration von 0,2 % (v/v) ergibt. Nach der Zellernte wird die akkumulierte Substanz mittels Flüssigszintillationszählung gemessen und auf den Zellproteingehalt normalisiert. Diagramme der akkumulierten Menge als Funktion der Modulatorkonzentration werden mit der allgemeinen Dosis-Wirkungs-Gleichung angepasst: Y={(a-b)/(1+(X/c)d)}+b, wobei: Y=Antwort; a=Anfangsantwort; b=Endantwort; c=EC50-Konzentration; d=Steigungswert; X=Arzneimittelkonzentration.

Zell-Assay:

[3]

  • Zelllinien

    Murine mammary carcinoma cell line MDR EMT6/AR1.0

  • Konzentrationen

    ~100 nM Tariquidar

  • Inkubationszeit

    4 days

  • Methode

    Cells are seeded into 96-well plates at 800/well, in 100 μL of medium and incubated for 4 h at 37 ℃. Varying concentrations of this compound or solvent control (50 μL/well) are subsequently added and incubated for an additional 1 h before the addition of the cytotoxic drug. The cytotoxic drug (50 μL) is added to give a range of final concentrations in quadruplicate wells. After incubation for an additional 4 days, cell proliferation of adherent cells is assessed using the sulforhodamine B assay.

Tierstudie:

[3]

  • Tiermodelle

    Murine colon carcinoma xenografts MC26

  • Dosierungen

    8 mg/kg

  • Verabreichung

    Coadministration of Tariquidar (p.o.) with doxorubicin (5 mg/kg, i.v.)

Referenzen

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10510451/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14973080/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11212278/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14962729/

Kundenproduktvalidierung

<p>Effects of LEV alone, or in combination with MDRIs, on the migration of L3 stage H. contortus Kirby (A) and WAL (B) larvae; LEV alone shown with solid lines and closed symbols, IVM plus MDRIs shown as dashed lines and open symbols. The concentration of each MDRI in g/mL is shown as subscript after the MDRI name. Each data point represents mean ± SE, n = 9 (pooled data from three experiments,<br />each with assays in triplicate); Asc: ascorbic acid, Zq: zosuquidar, Tq: tariquidar.<br /> </p>

, , Vet Parasitol, 2015, 211(1-2):80-8.

Mutations of the polar residues Y307, Q725 and Y953 to alanine, cysteine and phenylalanine (Y953F only) were tested for their effect on the modulation of basal ATPase activity of P-gp by drugs. Basal activity of cysless WT and mutant P-gps was taken as zero, inhibition was calculated as percentage of the basal activity and shown with downward bars (negative values), while stimulation was calculated as percentage of the basal activity and shown with upward bars (positive values). Bars are colored black for cysless WT or triple A (Y307A/Q725A/Y953A) while they are grey for the single mutants (Y307A/C, Q725A/C, Y953A/C/F). At least three experiments were carried out with duplicate samples for each mutant with indicated compounds, and errors bars denote the standard deviations.

Daten von [ , , Biochem Pharmacol, 2016, 101:40-53. ]

viability of parental and resistant A549 and SW480 cells treated with PU-H71 (PU), puromycin (Puro), tariquidar and combinations of tariquidar with PU-H71 and puromycin for four days.

Daten von [ , , Oncotarget, 2017, 8(5):7678-7690 ]

DEX protects L-02 cells from TRAIL-induced apoptosis by upregulating P-gp. Apoptosis was evaluated using a TUNEL assay, and the number of TUNEL-positive cells in each group were counted. (A) Representative photomicrographs of the TUNEL assay. L-02 cells were divided into six groups based on their treatment regimens, (a) control untreated group, (b) pretreated with 10 µM DEX for 24 h, followed by incubation with TRAIL for 24 h, (c) pretreatment with 10 µM DEX for 24 h, followed by incubation with TRAIL and 25 nM TQD for 24 h, (d) pretreated with 10 µM DEX for 24 h, followed by incubation with TRAIL and 50 nM TQD for 24 h, (e) pretreated with 10 µM DEX for 24 h, followed by incubation with TRAIL and 100 nM TQD for 24 h, and (f) incubated with TRAIL for 24 h. All the groups were treated with TRAIL for the induction of apoptosis, with the exception of the control group. Magnification, ×200. (B) Quantitative analysis of the levels of apoptosis. Data are presented as the mean ± standard deviation. *P<0.05. DEX, dexamethasone; TRAIL, tumor necrosis factor-related apoptosis-inducing ligand; TQD, tariquidar; TUNEL, terminal deoxynucleotidyl transferase dUTP nick end labeling.

Daten von [ , , Mol Med Rep, 2015, 12(6):8093-100. ]

Sellecks Tariquidar (XR9576) Wurde zitiert von 55 Publikationen

Identification of the Notch ligand DLK1 as an immunotherapeutic target and regulator of tumor cell plasticity and chemoresistance in adrenocortical carcinoma [ Nat Commun, 2025, 16(1):5511] PubMed: 40595495
Mitochondrial dysfunction fuels drug resistance in adult T-cell acute lymphoblastic leukemia [ J Transl Med, 2025, 23(1):542] PubMed: 40369632
Fibroblasts Attenuate Anti-Tumor Drug Efficacy in Tumor Cells via Paracrine Interactions with Tumor Cells in 3D Plexiform Neurofibroma Cultures [ Cells, 2025, 14(16)1276] PubMed: 40862755
Low-Dose Perifosine, a Phase II Phospholipid Akt Inhibitor, Selectively Sensitizes Drug-Resistant ABCB1-Overexpressing Cancer Cells [ Biomol Ther (Seoul), 2025, 33(1):170-181] PubMed: 39632683
Tumor-acquired somatic mutation affects conformation to abolish ABCG2-mediated drug resistance [ Drug Resist Updat, 2024, 73:101066] PubMed: 38387283
Enhanced anticancer effect of thymidylate synthase dimer disrupters by promoting intracellular accumulation [ Front Pharmacol, 2024, 15:1477318] PubMed: 39611169
Zosuquidar: An Effective Molecule for Intracellular Ca2+ Measurement in P-gp Positive Cells [ Int J Mol Sci, 2024, 25(6)3107] PubMed: 38542082
Cellular uptake of CPX-351 by scavenger receptor class B type 1-mediated nonendocytic pathway [ Exp Hematol, 2024, S0301-472X(24)00516-2] PubMed: 39362576
Ivermectin Enhances Paclitaxel Efficacy by Overcoming Resistance Through Modulation of ABCB1 in Non-small Cell Lung Cancer [ Anticancer Res, 2024, 44(12):5271-5282] PubMed: 39626921
The net electrostatic potential and hydration of ABCG2 affect substrate transport [ Nat Commun, 2023, 14(1):5035] PubMed: 37596258

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